Babad Kota Puwokerto
Crita kiye kawiwitan sekang
kedadeyan pemberontakan Cina sing asring dijenengi "Geger Pecinan".
Pas kuwe akeh panggedhen Keraton Surakarta lunga ninggalna keraton, sebageyan
ana sing maring ngetan lan ana sing maring kulon. Kanggo nyelametna jiwane
dheweke kabeh nggolet panggonan sing aman, nganti ana sing nglawan lan ora
ngerti ngendi tujuane. Dheweke kabeh lunga ora nggawa sangu apa-apa, dadine
akeh sing padha mriyang malahan ana sing mati neng dalan. Kanjeng Sunan
Pakubuwono II ya melu lunga maring arah ngetan karo para pasukane. teka neng
salah sijine des dheweke ngaso neng ngisor wit pelem nyambi mangan peleme
kanggo ngilangna ngelak karo kencote. Pas lagi istirahat Kanjeng Sunan
ngendhika maring pasukane " diemut-emut ya, mbesuk panggonan kiye bakal
dijenengi Palem Wulung. Palem sing artine pelem (mangga) lan Wulung kang
nduweni arti warna wulung. Nganti siki panggonan kuwe dijenengi Premulung kang
asale sekang Palem Wulung.
Dheweke kabeh sing padha lunga
maring ngetan ana pira-pira kelompok sing tujuane padha bae yakue nggolet
daerah sing aman. Kira-kira wong selawe wis padha tekan neng daerah Banyumas.
Lagi pas kuwe Banyumas tesih arupa alas roban.Dheweke kabeh ngrasa daerah kuwe
wis aman, mulane dheweke ngawiti mbabad alas kanggo didadekake panggonan urip.
omah-omah mule digawe gotong royong. Panggonan kang mikine akeh kewan-kewan,
memedi, lan medeni siki wis dadi desa sing aman lan makmur. Sawah, lan kebon
bisa njanjeni uripe. Seliyane pertanian, dheweke kabeh padha pinter dagang,
tukang, lan ana sing pinter babagan kesekten lan ilmu ghaib.
Kyai Kartisara yakuwe wong
sing nduweni ilmu ghaib. Dheweke diajeni lan disegani dening warga desa kuwe.
Dheweke kabeh padha nganggep Kyai Kartisara dadi tetuah utawa wong sing dituani
kang patut dicontoh, dijaluki nasehat, lan dadi panutan. Daerah mau ana neng
lereng Gunung Slamet sebelah kidul sing urung dijenengi. Sebabe kuwe Kyai
Kartisara ngusulna desa kuwe dijenengi Purwakerta. Purwa artine wiwitan (asal
mula) lan Kerta artine aman, tentram, lan dame. Dadi Purwakerta nduweni arti
wiwitan kang tentram lan aman. Jeneng mau disepakati dening kabeh masyarakat
kono.
Babad Baturaden
Diceritakna ana neng negeri
Rum dipimpin dening pangeran Maulana Maghribi sing agamane Islam. Ana ing sawijining
dina dheweke bar salat Subuh, Maulana
Maghribi mriksani ana cahya ing lingsir wetan padhang jembrang mantul
maring angkasa. Dheweke dadi penasaran kepengen ngerti nggon lan makna cahya
mau. Mula dheweke banjur nduweni niat kanggo nggolet asale cahya kuwi. Maulana
Maghribi nimbali marang sohabate Haji Datuk, supaya ngumpulna para hulu balang
lan pasukane kanggo nyiapake kabehan perlengkapan kanggo lunga maring daerah
wetan. Sakwise persiapan rampung, banjur ana 298 wong mangkat maring arah wetan
nuju sumbere cahya kang dipirsani dening Maulana Maghribi. 40 dina 40 wengi
kapal sing ditumpaki nyembrrangi samudra nglawan ombak lan badai nganti tekan
ing pulau Jawa khususe daerah Gresik. Sanajan kesele lelungan adoh dirasakake
nanging ora gawe Maulana Maghribi lan pasukane nyerah anggone marani cahya kang
dideleng. Sebarang rintangan, bahaya, wis diliwati nganti ana neng Gresik
Maulana Maghribi weruh cahya mau maning asale sekang arah kulone Gresik.
Maulana Maghribi banjur banjur lunga maning lan tekan ing daerah Pemalang. Ana
ing kono pasukan lan bala tentara dikon balik maring negarane, lan gari Maulana
Maghribi bareng karo Datuk Haji.
Esuke, wong loro mau
nglanjutna mlakune maring ngidul nglewati alas-alas nanging kesele ora
dirasakna. Nganti dheweke kabeh lire nana neng sawijining nggon, neng kono
Maulana Maghribi ngalamun karo mikir banget abote nyebarna agama Islam lan apa
maknane cahya kang dideleng. Pungkase panggonan mau dijenengi Desa Paduraksa.
Banjur dheweke kabeh nglanjutna lakune maning nganti nemoni wit randu sing
dhungkar, mulane nggon kuwe dijenengi Desa randudhongkal. Cahyane katon maning
sekang arah wetan, wong loro mau banjur liren kanggo salat lan wudhu ana neng
kolam cilik sing banyune bening, mbesuke panggonan kuwe dijenengi Belik.
Lelungane dilanjutna maring wetan, dheweke kabeh ngliwati daerah watuan, karo
liren mula nggon kuwe dijenengi Desa Watukumpul. Sekang Watukumpul mau, cahyane
katon maning nanging neng pucuke bukit sing dhuwur banget. Saking wis gedhe
tekade mulane Maulana Maghribi karo Haji Datuk tetep kekeh kanggo nglanjutna
lelungane sanajan angele kaya ngapa. Akhire wong loro mau gutul neng panggonan
sing dituju. Neng kono katon ana wong lagi tapa sendehan neng pang wit jambu.
Alon-alon wong loro kuwe uluk salam “ Assalamualaikum”, nanging ora dijawab
dening wong tapa mau mula Syech Maulana maghribi ngira yen wong sing tapa mau
kuwe wong Budha.
Krungu omongane Syech Maulana
Maghribi, wong sing tapa banjur ngaku yen dheweke pancen wong Budha lan dheweke
uga ngaku wong sing sekti.ngerti jawabane wong sing tapa kuwe, Syech Maulana
kepengin nyoba kesektene wong Budha kuwe. Mula Syech Maulana njaluk wong Budha
kuwe mbuktekna kesektene, banjur wong Budha mau ngeburna kopyahe maring langit
nanging bisa ditandingi Syech Maulana. Syech Maulana ngeburna kaose lan nutupi
kopyah sing mabur mau. Weruh kedadeyan kuwe wong Budhane ngrasa disaingi,
banjur arep mbuktekna kesektene sing liyane. Karo kesektene wong Budha kuwe
nyusun ndog siji baka siji maring nduwur lan ora dhungkar, weruh kedadeyan kuwe
Syech Maulana prentah supaya ndoge dijukut siji baka siji kang ngisor aja ngasi
dhungkar. Wong Budhane ora sanggup banjur Syech Maulana njumuti ndoge kang
ngisor lan ora ana sing dhungkar. Neng jero batine wong Budha mau gumun pisan.
Sekang adu kesektenan kuwe, akhire pendeta Budhane ngaku kalah lan ngaku jenenge jambu Karang, dheweke uga
janji bakal mlebu agama Islam. Jambu Karang disumpah lan dilantik dadi muslim
dijenengi Syech Jambu Karang. Saksuwene wektu Syech Maulana banjur pengantenan
karo anake Syech Jambu Karang sing jenenge Rubiah Bhakti. Bubare pengantenan
Syech Maulana manggon neng daerah Banjarcahyana, dipeluni abdine yakuwe Haji
Datuk. Syech Maulana ganti jeneng dadi Mbah Atas Angin.
Mbah Atas angin mriyang
gatel-gatel lan wi ditambani werna-werna nanging ora mari-mari. Ana ing
sawijining wengi dheweke olih ilham supaya adus ana neng Gunung Gora, banjur
wong muslim loro mau lunga maring Gunung Gora. Satekane neng Gunung Gora, Mbah
Atas Angin nuju maring panggonan sing ngetokake banyuu panas, banjur adus neng
kono ana pirang dinaan, akhire penyakite mari. Panggonan mau dijenengi Pancuran
Pitu. Sebab slamet merga sekang Gunung Gora mula Gunung Gora diganti jenenge
dadi Gunung Slamet. Lan jeneng Baturaden dijukut sekang julukane Haji Datuk
kang diwei gelar Rusuludi dening Mbah Atas Angin merga kesetiaane sajrone
ngetutna jejake kanggo mujudna kabeh cita-citane. Tembung Rusuludi artine “
abdi sing apik lan setia”. Banjur ana jeneng Baturaden neng basa Jawa sekang
terjemahane abdi sing apik. Abdi artine batur, lan apik diartikna adi. Mula
tembung loro mau digandheng dadi Batur-Adi kang pungkasane dadi Baturaden.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar